Thursday, February 4, 2010

kring.kring

ha..topik dia hari ini adalah tentang cara menjawab telefon.
yes, penting . paling penting. mari kita kaji.aku telah membuat banyak survey tentang cara menjawab telefon.setakat ni bagi aku paling tak boleh bla bila aku bercakap dgn wany wonka di telefon:

contohnya:

wany: hello sha kat mana?

kasha: kat umah ..kau?

wany; urm aku kat luar .okay takpe lah bye

kasha: eh wany! (tut..tut..tut)

ha tu slah satu contoh.ade banyak lagi contoh dan teknik2 digunakan semasa menjawab telefon antaranya:

1 ) kurang ajar


A - hello . assamekom.

B - waalaikumussalam.. ( suara laki yang garau)

A - pelupuk.. letak..


2 ) tak pasti, tapi nak try

A - senyap...

B - hellooooo..

A - helo..

B - yea.. nak cakap dengan siapa..

A - awak yang call saya. saya pulak nak cakap dengan sape ?


3 ) teknik .. " kawan dia "

A - helloo.. boleh cakap dengan shika?

B - yea.. hello.. shika? sapa ni?

A - kawan dia..

B - siapa kawan dia?

A - kawan sekolah dia..

B - yela.. siapa nama..

A - pelepuk.. letak



4) sopan dan berkesan.

A - helo assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu wa marhaban bikum.

B - waalaikumussalam warahmatullahiwabarkatuh nak cakap dengan siapa?

A - mak cik razzlyn ni.

B - ouh razzlyn nak cakap dengan anep ke?kejap eh makcik panggil


4) sopan, tapi terlebih la pulak.

A - hello assalamualaikum.

B - waalaikumussalam..

A - hye mackik kiah !

B - hyee.. sapa tuu?

A - ni baby la makcik.. kawan shika..

B - oh.. baby.. yang selalu pergi Clubbing dengan shika tu ke...

A - haa yang tu lah makcik.. makcik apa khabaq?

B - loooo.. makcik macam ni je la baby oi.. duk umah.. p pasaq. beli ikan.kemas rumah.bercucuk tanam ,jual ZHULIAN

A - oh.. alhamdulillah.. bisnes ZHULIAN okay makcik? ape cerita?

(u see? banyak cakap. makcik tu pun dia boleh nak ajak sembang.)

antara yang paling aku tak suka...



A - heloo.. ( suara perlahan.. takut agakknya )

B - yea heloo..

A - (di belakang terdengar suara latar berbisik2)
kau lah cakap.. eh.. aku lak.. kau lah.. tak nak aku.. malu sial.. weyh.. cakap la cepat !

B - helooooooooooooooo?

A - ye.. heloooo.. erm...( lagi suara berbisik2) wey, nak cakap apa ni.. bodoh ah kau.. bodoh . nah nah. kau je a cakap.


paling. paling bodoh.terima kasih semua .

.haha tu je lah kot yang aku pernah survey.aku rasa ade banyak lagi,belom masuk loghat kelantan,penang,kedah lagi dush!
haish.
biasa lah manusia ni memang banyak ragam.
ye idok?

No comments:

Post a Comment